
44. RODJENDAN YUGO ZASTAVA
Danas se navršava 44 godine od prve proizvodnje modela Jugo
Danas, 28. novembra 2024. godine, obeležavamo 44 godine od trenutka kada je sa proizvodne trake Zastave u Kragujevcu sišao prvi Jugo, simbol jednog od najpoznatijih automobila u bivšoj Jugoslaviji, ali i širom sveta. Prvi model Jugo 45 zvanično je predstavljen na Beogradskom sajmu automobila 1980. godine, a ubrzo nakon toga započela je njegova masovna proizvodnja.
Jugo 45, sa motorom od 903 kubika i snagom od 45 konjskih snaga, bio je kompaktni automobil, dug 3.490 mm, širok 1.542 mm i težak samo 725 kilograma. Maksimalna brzina ovog automobila bila je 135 km/h, a sa 4-brzinskim menjačem bio je jednostavan, ali izuzetno praktičan za svakodnevnu vožnju. Iako su tehničke karakteristike bile slične modelima Fiata 127, Jugo je bio domaći proizvod koji je ubrzo osvojio tržište Jugoslavije, ali i izvozne destinacije.
Samo godinu dana nakon početka proizvodnje, 1981. godine, proizvedeno je gotovo 10.000 primeraka, a do 1983. broj proizvodnje je porastao na više od 22.000 vozila. Godine 1985. Jugo je postao i međunarodno poznat zahvaljujući izvozu u Sjedinjene Američke Države pod nazivom Yugo GV (“Grand Value”). Na američkom tržištu Jugo je imao svoj specifičan imidž, a popularnost je bio najveća tokom 1986. i 1987. godine.
Za nekoliko godina, Jugo je postao najprodavaniji Zastavin model, sa rekordnim proizvodnim brojevima. Do 1990. godine, Zastava je prodala više od 120.000 primeraka modela Jugo, a brojke su uključivale izvoz u Italiju, Sjedinjene Američke Države i druge zemlje.
Iako su se tokom godina menjale verzije, oprema, i dizajn automobila, Jugo je ostao prepoznatljiv i omiljen model, kako na domaćem, tako i na stranim tržištima. Tokom svoje proizvodnje, Jugo je postao sinonim za pristupačnost i ekonomičnost, a danas, čak 44 godine kasnije, mnogi primerci ovog automobila i dalje voze srpskim i bivšim jugoslovenskim putem.
Poslednji model Juga, nazvan Zastava Koral In, proizveden je 2008. godine, kada je proizvodnja ovog legendarnog automobila obustavljena. Ukupno je do tada proizvedeno više od 790.000 primeraka svih verzija modela Jugo, što ga čini jednim od najpoznatijih jugoslovenskih brendova.
Danas, mnogi ljubitelji Juga i dalje čuvaju ove automobile, a klubovi fanova, poput Zastava Fan Kluba i Jugo Fan Kluba, nastavljaju da promovišu ovaj kultni model. Iako nije stekao status oldtajmera, Jugo ostaje nezaobilazni deo automobilističke istorije Balkana i simbol proizvodnje Zastave iz Kragujevca.