KRAGUJEVČANI, KOLIKO BI DANAS KOSTAO NOVI “STOJADIN”? CENA BILA NJEGOV ADUT!
Zastava 101, poznatija kao “Stojadin,” ostala je simbol jednog doba i jedan od najomiljenijih automobila na ovim prostorima. Mnogi su ga rado vozili, neki ga i dalje poseduju, a često se postavlja pitanje koliko bi danas vredela.
Model Zastave 101 nastao je na platformi Fiata 128 i prvi put se pojavio 1971. godine. Njegov koncept sa petoro vrata, poznat kao hečbek, privukao je veliku pažnju domaćih kupaca zbog praktičnosti i modernog dizajna za to vreme.
Jedna od najvećih prednosti ovog automobila bila je njegova pristupačna cena. Prema arhivskim podacima sa Zastava foruma, početna cena 1972. godine bila je 40.040 dinara, što je tada iznosilo oko 2.084 dolara. Kada bi se ova cena prilagodila današnjoj vrednosti novca, ona bi iznosila približno 15.500 dolara ili oko 15.000 evra, što je slično ceni automobila poput Dačije Sandero.
Poređenje s prosečnim platama tog vremena dodatno oslikava njegovu pristupačnost. Krajem 1980-ih, za kupovinu jednog Stojadina bilo je potrebno izdvojiti oko 38 prosečnih plata, što ga je svrstalo među jeftinije modele na tržištu.
Zastava 101 dolazila je sa motorima zapremine 1.1 i 1.3 litra, snage 55 i 65 konjskih snaga. Bila je dostupna u verzijama sa troje i petoro vrata. Zanimljivo je da je ovaj kompaktni automobil stigao na tržište četiri godine pre legendarnog Golfa prve generacije. Iako je bio inovativan u svoje vreme, kasnije je zastareo, dok je Golf do tada već stigao do svoje šeste generacije.
Proizvodnja Stojadina trajala je čak 37 godina, sve do 21. novembra 2008. godine. Ukupno je proizvedeno 1.045.458 primeraka