KRIZA U EVROPSKOJ AUTOMOBILSKOJ INDUSTRIJI: ZATVARANJE POGONA, OTPUŠTANJA I SLABA ZARADA – KRAGUJEVČANI NEZADOVOLJNI
Uprava Folksvagena najavila je drastične mere u cilju smanjenja troškova, uključujući zatvaranje određenih pogona, otpuštanje radnika i smanjenje ili zamrzavanje plata. Sličan scenario događa se i u Stellantisu, gde zaposleni u Kragujevcu, Sjedinjenim Američkim Državama i Italiji izražavaju nezadovoljstvo zbog loših radnih uslova i nesigurne budućnosti. U takvoj situaciji, sa padom tražnje i pritiscima na profitabilnost, jasno je da serijska proizvodnja električnog Fiat Grande Pande, koja je bila planirana za kraj 2024. godine, neće početi na vreme.
Kako bi zaštitila evropsku automobilsku industriju, Evropska komisija (EK) je krajem prošlog meseca odlučila da poveća carine na uvoz kineskih električnih automobila za dodatnih 35%, što će biti dodatni udarac kineskim proizvođačima koji su zahvaljujući državnim subvencijama mogli da prodaju vozila po znatno nižim cenama na evropskom tržištu. Peking je, naravno, osudio ovu odluku i pokrenuo protivmeru u obliku antidampinške istrage na proizvode poput svinjetine i mlečnih proizvoda iz EU. Ovaj trgovinski sukob dodatno komplikuje situaciju evropskih automobilski proizvođača, koji se suočavaju sa rastućom konkurencijom i velikim izazovima na tržištu električnih vozila.
Folksvagen je već najavio zatvaranje fabrike u Drezdenu, a prema sindikatima, planira se zatvaranje još tri od deset fabrika u Nemačkoj, uz otpuštanje desetina hiljada radnika. Sindikati i vlada kancelara Olafa Šolca apeluju na menadžment da razmotri alternativna rešenja koja će omogućiti opstanak radnih mesta, dok uprava insistira na tome da su ovi koraci neophodni kako bi kompanija opstala na tržištu, posebno u kontekstu prekomernog konkurentskog pritiska. U okviru istog plana, Audi, koji je deo Folksvagen grupe, planira zatvoriti fabriku u Briselu do februara 2025. godine, čime će oko 3.000 radnika ostati bez posla.
Slični problemi pogađaju i Stellantis, čiji su prihodi u trećem kvartalu ove godine pali za 27%, dok su akcije na berzi izgubile više od 40% svoje vrednosti. Iako je kompanija suočena s velikim izazovima, izvršni direktor Stellantisa, Carlos Tavares, ostaje posvećen razvoju električnih i hibridnih automobila, uprkos nezadovoljstvu radnika u svim regijama u kojima kompanija posluje. Zaposleni u FCA Srbija, kao i radnici u SAD-u i Italiji, protestuju zbog niskih plata, smanjenja radnih mesta i neizvesne budućnosti, a posebno zabrinjavaju informacije da je proizvodnja u Fiatovim fabrikama u Italiji smanjena za čak 31,7% u prvih devet meseci 2024. godine, što je najniža proizvodnja još od 1956. godine.
S obzirom na sve ove poteškoće, jasno je da serijska proizvodnja električnog Fiat Grande Pande u Kragujevcu, koja je bila planirana za kraj 2024. godine, neće započeti u tom roku. Trenutno se u fabrici proizvodi samo simboličan broj ovih vozila, a prebacivanje na serijsku proizvodnju zavisi od rešavanja tehničkih i tržišnih izazova. Zasad je započela proizvodnja hibridne verzije Grande Pande, što se smatra pokušajem da se ublaže problemi izazvani odlaganjem električne verzije modela.
Iako se električna Grande Panda još uvek smatra ključnim modelom za Fiat i Stellantis na globalnom tržištu, pokretanje serijske proizvodnje verovatno će biti odloženo do početka ili kraja prvog kvartala 2025. godine. Od uspeha ovog modela zavisi mnogo, pa i opstanak brenda Fiat. Radnici u kragujevačkoj fabrici FCA Srbija, koji su već nezadovoljni radnim uslovima i platama, sada postavljaju pitanja o dugoročnoj stabilnosti fabrike. Predstavnici sindikata najavljuju razgovore sa nadležnima u gradskoj upravi Kragujevca i državnim vlastima, koje se očekuje da pruže garancije za budućnost fabrike i zaposlenih.
Foto: Stellantis/Fiat