SIMBOL JUGOSLAVIJE: AUTO KOJI JE PROMENIO SVET SLAVI 70 GODINA – ROĐEN U KRAGUJEVCU! (FOTO)
Fiat 600 bio je prvi milionski model torinske kompanije i ključni simbol posleratne motorizacije. Kao prvi Fiatov automobil koji je dostigao milionsku proizvodnju, dokazao je svoj globalni uspeh kroz brojne verzije.
Vizija posleratnog Fiata
Nakon Drugog svetskog rata, Fiat je želeo da stvori pristupačan automobil za širu populaciju. Đovani Anjeli, pred smrt 1945, poverio je Vitoriju Valeti zadatak da proširi Fiat i pomogne obnovi Italije. Valeta je nastavio viziju masovne motorizacije, oslanjajući se na ranije projekte Dantea Đakoze, koji je još 1936. godine postavio temelje narodnog automobila sa modelom Fiat 500 Topolino.
Fiat je još pre rata eksperimentisao s konceptima bez klasične šasije i samonosećom karoserijom. Rat je usporio razvoj, ali posleratna obnova donela je novu šansu. Đakoza je razvio Tipo 100, koji je postao osnova za Fiat 600.
Fiat 600 – automobil koji je menjao Italiju
Valeta je dao zeleno svetlo za proizvodnju, i 1955. godine Fiat 600 je predstavljen na sajmovima u Ženevi i Torinu. Ubrzo je postao najpopularniji automobil u Italiji, držeći 80% tržišta do 1957. godine. Fabrika Mirafiori povećala je proizvodnju sa 624 na 839 automobila dnevno
Tehničke specifikacije prvog modela:
Težina: 450 kg
Motor: 4-cilindarski, 633 ccm, 22 KS
Menjač: 4 brzine, manuelni
Maksimalna brzina: 85 km/h
Cena: 590.000 lira
Fiat 600 nije bio samo auto, već simbol rasta i urbanizacije Italije. Donosio je novu mobilnost, dok su porodice menjale način života, seleći se u gradove i podižući standard.
Globalna proizvodnja i Fića – simbol Kragujevca
Fiat 600 se proizvodio širom sveta, uključujući:
Italiju (1955-1969) – 2.695.197 primeraka
Španiju (SEAT 600) – 797.349 primeraka
Argentinu (Fiat 600/600R) – 304.016 primeraka
Nemačku (NSU Fiat Jagst) – 171.355 primeraka
Jugoslaviju (Zastava 750/Fića) – 923.487 primeraka (1955-1985)
U Jugoslaviji, model Zastava 750, poznat kao Fića, proizvodio se u Kragujevcu i postao deo svakodnevice. Bio je više od automobila – simbol grada, ekonomskog rasta i dostupne mobilnosti.
Nasleđe Fiata 600
Sa skoro 5 miliona proizvedenih primeraka, Fiat 600 ostavio je neizbrisiv trag u istoriji automobilizma. Njegove verzije, poput sportskih modela Karla Abarta, pokazale su njegov potencijal, dok je Multipla unela inovacije u porodične automobile.
Fiat 600 nije bio samo prevozno sredstvo – bio je pokretač društvenih promena,
ekonomskog napretka i industrijske revolucije.